Odhaliť kúsok minulosti a vytvoriť nový šperk je pre mňa vždy veľkou výzvou. Dubnické múzeum ma oslovilo, aby som navrhla kolekciu šperkov inšpirovanú ich výšivkou. Práve kolekcia „Gatra – zabudnutý poklad“ je venovaná jedinečnej, hoci dnes už pomaly zabudnutej, výšivkárskej technike „gatre. Inšpirovala som sa motívmi z výšiviek, farebnosťou, radením vzorov, ale aj samotnou technikou. Motívy som následne transformovala do novej podoby moderného šperku.
Gatry sa do Dubnice nad Váhom dostali práve vďaka známemu výšivkárskemu spolku Izabella, ktorý mal jednu zo svojich dielní práve v Dubnici. Výšivkársku školu zriadila arcikňažná Izabella v roku 1898 a jej sídlo bolo v Dubnickom kaštieli vďaka vtedajšej majiteľke Ifigénii
d´Harcourt.
Táto technika sa rozšírila na západnom Slovensku v druhej polovici 19. storočia a stala sa typickou súčasťou dubnického ľudového odevu. Táto technika nadväzuje na šitú čipku – „ reticellu“, ktorá bola v Európe obľúbená od 15. do začiatku 17. storočia.
Gatry sa vyšívali dvoma spôsobmi:
Gatra v štvorcovej sieti – na hrubšie ľanové plátno sa gatry vyšívali podľa počítaných nití vo vyťahovanej a obšitej sieti.
Gatra vo voľnom okienku – vyšívalo na jemný batist, či tyl do vystrihnutého výrezu, ktorý sa následne vyplnil gatrou.
Dubnická gatra je špecifická svojou netypickou farebnosťou, pretože gatry z okolia Trnavy sa vyšívali iba bielou farbou. Používali sa motívmi ako: „pavúčiky, kolieska, hviezdy“, ktoré boli vyšité v štvorcových výrezoch v látke. Vzory gatry vyšité na rukávoch sa takmer vždy vyskytovali v trojici v jednej línii za sebou. Krajné kosoštvorcové gatry boli farebne aj tvarom totožné a gatra uprostred bola odlišná a výraznejšia. Jedným z častých motívov výšivky je hviezda, ale hviezdu, ktorá je vyšitá na spôsob gatry, nájdeme len v oblasti Dubnice nad Váhom.
Zdroj informácií a obrázkov: Mgr. art. Ľubomíra Abrahámová – Gatra
Reportáž: https://i-novinky.sk/piknik-s-ifigeniou/